LOADING

Type to search

Fotografering

8 tips för bättre höstbilder

Catrine sep 23

Snart är hösten på ingång och det är inte långt kvar innan löven på träden börjar att skifta färg och falla ner. Då hösten är en sådan vacker och färgrik årstid så varför inte då passa på att ta några mysiga höstbilder.

När du fotograferar så går det bra att fota med din mobilen eller en kamera. Men för dig som vill ha riktigt bra bilder kan jag rekommendera till att fota med en kamera då kameran ger bättre bilder oftast.

Här nedan så har jag tagit fram 8 enkla tips som du kan använda dig utav när du ska ut och fota på hösten. Tipsen fungerar lika bra för dig som använder sig utav en mobil som en kamera.

1. Fånga höstens händelser och detaljrikedom

Hösten är en mysig årstid som infaller runt september och håller på till slutet av november. Det som är så fint med hösten är att det kommer fram så mycket olika färger i naturen.

En annan sak som är typiskt hösten är Halloween som firas världen över i november.

Med all aktivitet i naturen och i städerna så kan du passa på att fota och få några riktigt coola och mysig höst bilder.

2. Den “gyllene timmen”

Under den “gyllene timmen” gäller det att passa på och fota så mycket som det bara går. Den “gyllene timmen” är vad man kallar den första halvtimmen efter att solen har gått upp och den sista halvtimmen innan solen går ner igen. En bra kamera för gatufotografering.

Då det bara handlar om cirka 30 minuter på morgonen och 30 minuter på kvällen så är det bra om man är förberedd. Under den “gyllene timmen” så kan du få både vackra och dramatiska bilder då du har ljuset på din sida.

3. Kombinera färger när du fotar

Då hösten är den mest färgrika årstid så finns det en massor av olika färger som du oftast kan kombinera i dina foton. Ett träd med löv har oftast minst tre olika färger.

Att fota en bild med flera kontraster brukar oftast ha en slående effekt i fotot som blir en häftig bild. Så håll utkik efter kontrasterna under hösten. 

Tips på läsning

4. Experimentera med olika vinklar

När du fotograferar så kan det vara bra att fota ur flera vinklar. Med bara en liten korrigering med vinkeln så kan både ljuset och skärpan förbättras.

Testa därför alltid att fota flera foton med olika vinklar för att få ut det bästa i bilderna. 

5. Ta flera foton och använda stativ

För att lyckas ta den där “perfekta” bilden behövs övning och en stadig hand så att bilden inte suddig.

Ta därför flera foton på samma objekt speciellt om det är lite i rörelse. Med flera foton så ökar du chanserna för att fånga den där perfekta bilden.

Ett till tips är att använda sig utav ett stativ som gör att mobilen eller kameran blir stilla och då kan du fokusera på vinkel och ljus.  Så funkar Nikon UV filter för mig.

6. Lek med vatten

Med hösten så kommer inte bara en massa vackra färger fram. Det kommer även regna en hel del.

Ett sätt för att få en typisk höstbild är att fota vattendroppar på löv eller varför inte fota en regnig dag. Till det här så kan det behövas en bättre och mer utrustad kamera men testa gärna med mobilen.

7. Fotografera oväder

Under hösten så brukar det vara stora temperaturskillnader och det brukar oftast betyda att det är lite ostadigare väder. Med andra ord så kan man säga att risken för åska och stormar ökar.

Det kan inte bli mer dramatiska bilder än så och därför så gäller det att passa på. För att fotografera en “Storm” så kan det vara en fördel om du tar en serie bilder då blåsten kan göra det suddigt.

När du ska fotografera en blixt så gäller det att ta många foton och trycka av bilden precis innan blixten syns. 

En knep för att lyckas fånga blixten är att fota mycket och att inte vara i blixtovädret. Leta istället upp en liten höjd att stå på och håll avståndet från blixtovädret. 

8. Förstärk höstfärgerna med ett redigeringsprogram

Med ett redigeringsprogram så kan du redigera fotona så att dom blir klarare eller så att färgerna blir starkare i bilderna.

För att förstärka och förbättra dina höstbilder så kan det vara lönt att använda sig utav ett redigeringsprogram.

Det finns flera bra och användarvänliga redigeringsprogram som ni kan använda er utav.

För mer information om kostnadsfria redigeringsprogram läs mer här.

Mer tips på läsning

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *