LOADING

Type to search

Fotografering

9 enkla tips för sociala medier för restauranger

Catrine mar 24

Här är 9 enkla tips på hur du kan engagera dig mer i dom sociala medierna som restaurangägare. Du får också tips på hur du också skapar en djupare relation till dina följare och hur man kan inspirera dom till få upp ögonen för ditt företag.

1. Lär känna din personal.

Din personal är en stor tillgång i din restaurang. Använd deras distinkta talanger, expertis, personligheter och personliga nätverk. Genom att dela inlägg om restaurangen ger du dina kunder en bättre inblick i vilka som jobbar på restaurangen och vad restaurangen är.

Så här kan du göra.

  • Dela din konditorns favoritdessert
  • Dela hur många av dina anställda som deltog i en lokal utbildning
  • Dela med dig utav dina anställdas prestationer och engagemang inom restaurangen

2. Hjälp fram dina andra mindre populära kanaler.

Har du ett Instagram-konto för din restaurang men har inte lika många följare som du har på ditt Facebook-konto för din restaurang? Då kan du främja ditt Instagram-konto på ditt Facebook-konto.

Att använda sociala medier är ett bra och effektivt sätt för att nå ut till människor och göra reklam för sitt företag eller konto på sociala medier.

Tips på läsning

3. Bjud in dina följare ”bakom kulisserna” i köket.

Ge dina följare en smygtitt på hur det går till i köket ”bakom kulisserna”. Att få en titt på hur arbete i köket på dina följares favoritrestaurang är inte bara intressant för dom utom också trigger till att dom vill ta del av er mat som ni tillagar.

Det viktiga när ni ska posta upp ett eller flera foton på era sociala medier är att bilderna är beskrivande och ger en större bild av hur ni gör och vad ni gör.

Så här kan du göra.

  • Dela ett foto eller video där ni berättar hur ni köper in varor eller hur ni stödjer någon annan förening eller organisation.
  • Dela ett foto eller video där ni delar med er utav en speciell servering eller ett evenemang.
  • Posta förberedelsen av en populär maträtt genom att fota de ingredienser som är en del av receptet eller filma medan någon förbereder.

4. Dela nytt användargenerat innehåll.

Genom att göra en liten grävning i dina nätverk sociala medier kan du upptäcka vackra bilder och berättelser som handlar om just din restaurang.

Det kan vara att en av dina kunder har delat ett inlägg där kunden med vänner har ätit och haft en trevlig ute kväll på din restaurang och gett restaurangen en positiv respons på maten och restaurangens miljö.

Fråga då om lov att dela den personens inlägg på något av dina sociala medier.

Här är några exempel på vart du kan hitta sådant innehåll.

  • Titta på din plats på t, ex Instagram för att hitta bilder där din restaurang har taggats.
  • Gör en egen hashtag-sökning med ditt restaurangnamn.
  • Gör en Facebook eller Twitter sökning med namnet på din restaurang för att se om folk har nämnt din restaurang i något inlägg eller diskussion.
  • Kolla igenom de bilder och inlägg som du har taggats i på t, ex Facebook, Instagram och Twitter.

5. Dela med dig av dina populäraste maträtter från dina menyer.

Håll dina följare inspirerande genom att posta olika rekommendationer och idéer från dina menyer. Det kan vara allt ifrån att posta en säsongsbetonad maträtt som du erbjuder.

T, ex det börjar närma sig jul, då kan man posta ett recept på eran egen julskinka eller någon annan maträtt som är typisk för jul.

6. Skapa postmeddelande på ett kreativt sätt.

Att använda sig utav ett postmeddelande eller notifikationer på dom sociala medierna kan vara ett kreativt sätt att fånga upp nya och gamla kunder till att komma till restaurangen.

Det finurliga med att använda sig utav postmeddelande eller notifikation på sociala medier är att dina följare alltid är ute efter att ta del av något spännande och innehållsrik information som kan gynna dom själva.

Ett exempel på det skulle kunna vara ett lägga upp ett inlägg om att på alla hjärtans dag är det 25 % rabatt på alla menyer på restaurangen.

Här får ni några exempel på hur ni kan göra.

  • Kör medvetenhet till din meny genom att markera säsongsbetonade menyalternativ.
  • Dela med dig om diplom och andra utmärkelser som visar upp din skicklighet eller expertis som restaurang.
  • Ge dig själv en klapp på axeln för att du är duktig på det du gör, det kommer att få dina fans att vilja berömma dig och spridda budskapet.
  • Gratulera den nyaste medarbetaren och välkomna han/henne ombord. Dela också med dig av hur ni kommer att samarbeta och vad de ska göra på din restaurang.
  • Skapa ett ”Buzz”. Genom att skapa ett så kallat Buzz eller som man också kan uttrycka det ”en fluga” så skapar du en sak som dina följare kommer att vilja ta reda på mer om och har något att se fram emot.

7. Nya menyer och maträtter för alla säsonger.

Dra fördel av alla olika säsonger där du tar fram nya spännande och smakrika menyer som är säsongsbetonade.

Varje säsong ger dig nya ingredienser att arbeta med och nya kunder att tillgodose. Ett sätt som man kan integrera med sina sociala medier är att dela med sig utav av dina senaste menyidéer.

Ta vackra bilder på dina menyalternativ och dina snygga bilder kommer att lämna kunderna hungriga för mer. För att nå ut till fler människor kan man även inkludera hashtags i dom bilder som du delar. Läs mer om hashtags här på instagram här

Detta gör att du når ut till fler människor som kan komma att följa dig eller besöka din restaurang.

8. Främja olika lokala evenemang.

Hjälp till att främja olika evenemang som är i närheten av dig och på så sätt främja dig själv igenom att du berättar att din restaurang r tillgänglig och att den är öppen för servering.

När du gör dessa delningar så öppnar du upp en möjlighet för dina följare och andra medmänniskor att komma ut och besöka din restaurang i samband med evenemanget.

9. Involvera dina anställda i restaurangens sociala medier.

Genom att ge någon av dina anställda ansvaret över dina sociala medier ger det restaurangens sociala medier konton ett annat perspektiv och kan leda till nya följare.

Det är alltid positivt att låta någon annan göra en reflektion för att kunna ge något nytt som du kanske inte har sett eller tänkt på förut.

Bonus! Lär dig och hämta inspiration från dina konkurrenter i restaurangbranschen.

Att kolla på hur dina konkurrenter gör på dom sociala medierna kan ge dig mycket värdefull information om hur du kan förbättra din hantering av dina sociala medier. Kanske ser du något som dina konkurrenter inte ser eller så tar du efter men gör det lite bättre.

Det finns mycket inspiration att hämta ifrån andra konton på sociala medier och det kan motivera dig och inspirera dig till att skapa en ny trend eller att växa på dom sociala medierna.

Mer tips på läsning

Matfotografering – 10 tips när man ska fotografera mat.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *