LOADING

Type to search

Fotografering

Enkla tips vid hundfotografering.

Catrine apr 11

Vill du ta snygga bilder på din hund? Här delar jag med mig av lite enklare tips att tänka på när det kommer till hundfotografering.

Porträttfotografering med hundar.

När man ska ta ett porträtt av en hund i en studio eller på en plats utomhus t,ex en äng eller park så är det klart en fördel med en hund som kan lite grundläggande hundkommandon. Exempelvis sitt och stanna kvar.

Om man inte kan göra det för att hunden antingen är för uppjagad eller har svårt att koncentrera sig så görs det lite lättare med godis eller varför inte hundleksaker och mycket beröm.

Vid själva fotograferingen där man tar ett porträtt av hunden så behöver man tänka på att ljuset är en avgörande del av att det blir en fin bild så att hunden sticker ut.

Med rätt inställt ljus så får man bilder där man ser glansen och dom olika nyanserna i pälsen.

För alla er som inte har tillgång till en studio och hellre vill ta bilderna i en mer naturlig miljö så kan jag rekommendera att göra det på en solig dag. Gärna tidig på morgonen eller eftermiddagen/kväll. Under den så kallade gyllene timmen. Mitt på dagen kan det vara svårt att få till ett bra ljus när solen lyser starkt, då är det bättre att fotografera en molnig dag när ljuset är lite mildare. För hårt ljus kan vara svårt att jobba med.

Så fotar du snygga bilder på hundar i rörelse.

Att fota en hund som är i rörelse är inte det enklaste och då gäller det att man har en kamera som är utrustad med ett bra objektiv och så klart en kamera där det går att ställa in slutaren.

Jag testade själv att fota min hund Herkules i hundparken här i Katrineholm och fick öka slutartiden på min kamera till hela 1600.

Men det beror helt på hur pass explosiv den hund som du ska fotografera är när den är i rörelse.

Det enklaste sättet för att veta att man har rätt slutartid inställd är helt enkelt att testa sig fram. Det gör jag. Ser jag att bilderna blir suddiga pga. rörelse så ökar jag på slutartiden.

Tips för en enklare fotografering av hund i rörelse.

För att göra fotosessionen så enkel som möjligt för dig som fotograferar så kan jag tipsa om att antingen be hundägaren att leka och kasta pinnar med hunden så att du som fotograf kan ta riktigt snygga bilder.

Om du ska foto hunden själv, kanske din egna. Så kan jag varmt rekommendera att du har med dig en medhjälpare som hjälper dig med att kasta pinnar och att leka med hunden. Det gör det mycket lättare att styra var hunden springer och hoppar.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *